„Mikor lesz már vége az őszi szünetnek?” – indokolt kérdés neurodivergens gyermeket nevelő szülőktől

Már ma, hétfőn eszedbe jutott, hogy „mikor lesz már vége az őszi szünetnek?” Akkor figyelj :), ez nem csak a te gondolatod, sokan mások is így vannak ezzel. És ez nem szégyen…

Olvasd el, talán segíthet ez a pár gonolat, ha nem most, de talán a hamarosan következő téli szünetben…

Bár az őszi szünet a legtöbb család számára a lazítás ideje, de a strukturálatlan napok sok neurodivergens gyereknek és szüleiknek igen nehezek lehetnek. Van megoldás? Van, nem könnyű, de meg lehet ugrani…

Miért nehézség a szünet, hiszen ez nagyon jó dolog (is lehetne)? Azért, mert a minőségileg eltérő idegrendszeri működés számára a változás nehézséget okozhat…, akkor is, ha jó dolog történik vagyis, ha

  • Az iskolai/óvodai rutin hirtelen megszűnik, bizonytalanságot okozhat, de mivel ezt szavakkal nem tudja kifejezni az autista/ADHD-s gyermek, ezért a viselkedésével teszi, vagyis pörög, vagy kötekedik, úgy viselkedik, ahogy a szabadság alatt nem szokás…
  • Lehet, hogy túl sok (vagy túl kevés) inger éri, ez szintén a családi idill rovására mehet, mert vagy keresi, vagy elutasítja az ingereket, ami a túlzott aktivitás, vagy passzivitás formájában manifesztálódik…
  • A napirend, a megszokott étkezések, alvási idő, társas helyzetek változása szintén bizonytalanságot okozhat..
  • Mivel a szülő is otthon van, más lesz a családi dinamika, több elvárás, és több kommunikációs helyzet nehezedik arra a gyermekre, akinek ez egyébként is nehézséget okoz

Hogy segít a vizuális támogatás/napirend/hetirend?

  • Segít előre látni, mi fog történni, vagyis biztonságérzetet ad
  • Csökkenti a szorongást
  • Lehetővé teszi a rugalmas, de mégis átlátható napirendet
  • Támogatja az önállóságot (pl. „Mi lesz a következő lépés?”)

Gyakorlati ötletek az őszi szünetre

1. Napirend

  • Reggelitől esti rutinig: egyszerű piktogramokkal/rajzokkal/fotókkal.
  • Példa: reggeli – játék – séta – ebéd –  pihenés – udvar – mese – vacsora – fürdés.

2. Választható programok – tábla

  • A gyerek minden nap kiválaszthatja egyszer, 3–4 opció  közül, hogy  mit szeretne csinálni: pl: „Séta/biciklizés 🌳”, „Minecraftozás 🎮”, „Sütizés 🧁”, vagy „Rajzolás 🎨”.

3. „Mi segít akkor, ha nehéz nekem?” kártyák

  • Egyéni stratégiák és megoldások, képekkel: „ölelést kérek”, „fülhallgatót kérek”, „egyedül szeretnék lenni”.

4. Visszaszámlálás a szünet végéig, naptárral

  • Színes naptárban minden esete áthúzzuk az eltelt napot, így látjuk, hány nap van még az oviig/suliig… .

És az alapvető szemlélet, amit sosem téveszthetünk szem elöl: Nem „megjavítani” akarom a gyereket, hanem megmutatni neki azt, amit ért és ahogy ért… A vizuális támogatás nem „gyengeség” – nekünk, felnőtteknek is segít a tervezés. A cél: kiszámítható, nyugodtabb közös idő, nem „tökéletes viselkedés”.

Az őszi szünet lehetőség arra, hogy a család együtt pihenjen – de ez csak akkor működik, ha a gyerek is biztonságban érzi magát. Az előkészítés (napirend, keretek) rengeteg feszültségtől kímélhet meg mindenkit.

Nem könnyű, de érdemes…

HAJRÁ!!!