Munkatársak

Baukó Zsuzsanna

Baukó Zsuzsanna vagyok, autizmus szakos gyógypedagógus. Nagy álmom vált valóra, amikor kollégáimmal, barátaimmal létrehoztuk a Képes vagy! Alapítványt. Munkám során célom a neurodiverz állapot minél szélesebb körben való megismertetése, azért, hogy a jelenleg még létező pejoratív tartalom finomodjon, majd teljesen szűnjön meg. Ne legyen szégyen egy autista szüleinek, testvéreinek, vagy magának autistának lenni. Nagy erővel és elszántsággal támogatom, hogy azok az emberek is kaphassanak autizmus diagnózist és állapotuknak megfelelő támogatást, akikről „nem is gondolná senki”, hogy érintettek, mivel nagyon ügyesen el tudják rejteni a tüneteiket. Mivel ez a folyamat óriási energiákat von el az érintettektől, hosszútávon igen káros lehet a személyiség alakulására. Fontosnak tartom a családok, pedagógusok tudásformálását, ezzel is segítve a társadalmi elfogadást és az autista emberek számára a minél stresszmentesebb állapot elérését.

Gyárfás Márta

Gyárfás Márta vagyok. Alapvégzettségemet tekintve tanítónő. Lányaim születése után a sors úgy rendezte, hogy az Autizmus Centrumban tudtam elhelyezkedni. Az ottani lelkes, autizmus iránt elkötelezett pedagógusok és segítők hatására váltam én is „autizmus függővé” és alig fél év után már azt éreztem MOST VAGYOK A HELYEMEN. Ennek már több mint 20 éve, de ez az érzés nem múlt el. A kapcsolatom az autizmussal azóta is töretlen. A gyermekek fejlesztése és a szülőkkel való kapcsolattartás során igyekszem tudásom legjavát nyújtani. Hiszek az autizmus specifikus módszerek hatékonyságában és abban, hogy a spektrum bármely részén elhelyezkedő gyermekből csak a családdal való szoros együttműködéssel lehet kihozni képességeihez mérten a legtöbbet. Számomra az autista gyermekekkel való munka örömforrás. Egyediségük szükségessé teszi az állandó szakmai megújulást és a teamben gondolkodást. Ehhez a csapatmunkához nem is kívánhatnék magamnak jobb helyet, mint a Képes Vagy! Alapítvány. A közös ügy iránti elhivatottság egykori kollegiális viszonyából, az eltelt évek alatt barátság szövődött, amely inspirálóan hat a közös munkára is.

Kapócs Győző

Kapócs Győző vagyok, gyógypedagógus. Majd három évtizede, 1995 óta dolgozom a gyógypedagógia területén kezdetben asszisztensként, majd gyógypedagógusként, értelmileg akadályozott, 1997 -től pedig autizmussal élő gyermekekkel, fiatalokkal. Ennyi év talán elegendő volt ahhoz, hogy megismerkedjem az autizmussal, és magukkal a gyermekekkel, az ő különös világukkal, jellegzetes viselkedésükkel, nevelésük, fejlesztésük alapelveivel, módszertanával. Úgy érzem, az egyediségüket is figyelembe véve megismertem őket, kapcsolatot tudtam teremteni velük, „felvettem a ritmust”. Munkám és tanulmányaim mellett tíz évig jártam zeneiskolába, ütőhangszer szakra, ahol az előtte is meglévő zene és ritmus szeretetem csak erősödött. Autizmus és zene, hangok, ritmus szegélyezi az utat azóta is.
Hajlamosak vagyunk a többi emberben először a különbözőséget, hiányosságokat, gyengeségeket látni, holott közelebbről szemlélődve rájöhetünk mennyi hasonlóság, erősség, tanulandó érték van bennük. Ilyenek az autizmussal élő gyermekek, fiatalok is. Az általuk sokszor kaotikusnak, szétesettnek, disszonánsnak érzékelt világban keresik a megfoghatót, konkrétat, beláthatót, a harmóniát, örömöt, az értelmet. S nem ezeket keressük mi is nem autizmussal élők? Látvánnyal, zajjal, felesleges, energiákat felemésztő ránk kényszerített tevékenységekkel, áruval, látszatvalóságokkal telezsúfolt, közösségektől megfosztott életünkben, nem a megélhető időt, ritmust, harmóniát – a zenét – keressük mindannyian? A magam eszközeivel, tapasztalataival, ebben próbálok segíteni az alapítványhoz és hozzám fordulóknak.